IRAK,
17 JUIN 2004 :
USTDA,
Ex-Im
Bank, Private
Military Companies...
ou la liberté de commercer avec la guerre [1]
by Christian Pose
.............................................
"The
development of a vibrant financial sector will be key as Iraq moves into
the future"
(Thelma J. Askey, Director of USTDA)
Le 17 Juin 2004, un pool bancaire privé irakien conduit par Faleh
Dawood Salman, gouverneur-adjoint de la Banque Centrale d'Irak, se rendra
à Washington et à New-York.
Ce groupe historique sera animé par Al Baraka for Investment and
Financing Bank, Bank of Baghdad, Iraqi Middle East Investment Bank, Basrah
Private for Investment, Islamic Bank, Commercial Bank of Iraq, North Bank,
Credit Bank of Iraq, Sumer Bank, Gulf Commercial Bank, United Investment
Bank....
La plupart de ces banques appartiendront, selon un bulletin de l'ex Coalition
Provisional Authority (CPA, UN Security Council Resolution 1483) intitulé
"Iraqi
Private Banks Authorized to Conduct International Payments, Remittances
and Letters of Credits", à un pool de 17 banques privées
irakiennes dont il sera dit que Saddham Hussein en interdira le développement
international entre 1992 (en fait à la fin de la première
guerre du Golf en 1991) et sa propre chute.
Cette réunion aura lieu en petit comité sous l'autorité
de l'U.S.
Trade and Development Agency, l'EX-IM
Bank, The Iraqi Reconstruction
Task Force, The Overseas Private
Investment Corporation.
Son objet tiendra en une ligne dans le propos de Kevin
G. Woelflein, conseiller spécial du ministre des finances irakien
au sein de l'ex CPA :
"reconstruction and modernization of the private banking sector is
essantial for economic growth in Iraq...this visit has provided the delegates
with a valuable opportunity to learn about modern banking practices and
will help to make private banks the core of the future banking structure
in Iraq"...
Ce 17 juin 2004, à Arlington (Virginie), Thelma J. Askey, directeur
de l'USTDA (spécialiste de l'exportation US non seulement dans
les pays arabes mais également dans les Balkans, en Afrique, en
Asie centrale, en Amérique Latine et spécialiste de l'assistance
aux entreprises américaines à l'étranger) dira :
" USTDA
is well suited to provide assistance in this critical sector (private
banks), having built a solid reconstruction in the Balkans (Croatie,
Bosnie-Herzégovine, Serbie-Monténégro, Slovénie,
Hongrie, Bulgarie, Albanie, Modavie...) in the 1990s (Dayton Peace Accords
on Bosnia) and most recently in Afghanistan".
Selon Thelma J. Askey :"1$ investi dans les activités de l'USTDA
depuis 1981 en rapporte 35 aux exportations américaines"
Dona Thiessen, d'Ex-Im Bank, écrira à propos de cette rencontre
aux conséquences si déplorables dans le domaine des droits
de l'homme, des relations sociales, de la lutte ouvrière et de
la redistribution des richesses en Irak :
"Private banks are likely to play a significant rôle in the
future of the Iraqi financial sector and many steps have been taken to
encourage their development. For example, modern legislation has been
enacted to govern important financial institutions, such as Iraqi
Central Bank (CBI-CPA ORDER n°56, 6/03/04) and The Trade Bank
of Iraq. In addition, a new currency has been successfully put into circulation
and interest rates have been liberalized. To attracks investors the
Iraq Banking Law (IBL-CPA ORDER n°40, 20/09/03) permits foreigners
to buy up to 50% of a existing Iraki bank without going through the licensing
procedure for establishing a new bank or making a majority acquisition"...
"Laws
and Regulations Affecting Business in Iraq"
Il est intéressant de diffuser, ici, dans le contexte irakien d'occupation
militaire, d'éclatement de la société civile et malgré
tout, n'en déplaise aux médias occidentaux, de lutte
ouvrière (secteurs portuaires, hospitaliers, électricité,
administration civile, pétrole, gaz, textile, chimie, plastiques,
boissons fraîches, etc...), résolument manipulé
par le patronat arabo-américain et la fédération
irakienne des syndicats (IFTU, liée au PC non révolutionnaire
pro-Allaoui interdisant la liberté d'expression aux syndicats indépendants),
cet extrait du bulletin d'information de la CPA intitulé "Laws
and Regulations Affecting Business in Iraq", sous-titre III-
Foreign Investment (CPA ORDER n°39, 18/09/03 "which replaced
all existing foreign investment law (s)") :
"On September 21st Iraqi Finance Minister Kamil al-Gailani unveiled
a new foreign investment law. The law permits 100% foreign ownership of
business in all sectors except oil and mineral extraction. Foreign-owned
retailing business must deposit US $100,000 in a licensed bank in Iraq
before conducting business.... The Foreign investment law permits unrestricted,
tax-free remittance of profits."
Sous-titre IV- Banking :" the new banking law permits up to six foreign
banks over the next five years the right to enter the Iraqi market. The
Central Bank of Iraq on 31 january annouced the selection of three foreign
banks : Hong Kong Shanghai Banking Corporation, National Bank of Kuwait
and Standard Chartered Bank..."
Sous-titre V- Taxes : "the new taxes law provides a maximum marginal
income tax rate of 15% for both corporations and individuals".
Sous-titre VI- Tariffs : "the new law on trade provides for free
trade and a temporary 5% tariff for reconstruction for two years. This
tariff will cease no later than 1 january 2006. Food, medecine, clothing,
and books are exceptions from this tariff".
"Une
lettre de condamnation des méthodes guerrières américaines
en Irak"
Ce même 17 juin 2004, une lettre de condamnation des méthodes
américaines en Irak utilisées par l'armée américaine
sur les populations civiles irakiennes sera envoyée par Tom Malinowski
(directeur de Human Rights Watch-Washington) et Joe Stork (directeur de
HRW-Washington, division du Proche et Moyen Orient et de l'Afrique du
Nord) à :
-Donald Rumsfeld (Secretary of Defense),
-Paul Wolfowitz (Deputy Secretary of Defense),
-William Haynes II (General Council, Office Secretary of Defense),
-Gen. John Abizaid (Commander, US Central Command),
-Maj.Gen. Thomas J.Roming ( Judge Advocate General, US Army),
-Brig. Gen. Kevin M. Sandkuhler (Judge Advocate General, US Marine Corps),
-Lt.Gen. Norton Schwartz (Director of Operations, Joint Chiefs of Staff,
J3),
-aux sénateurs John W.Warner, Carl Levin (Armed Services Committee,
US Senate),
-aux députés Duncan Hunter, Ike Skelton (Armed Services
Committee, US, House of Representatives) :
"Dear Secretary Rumsfeld,
"The recent exposure of cases of torture and cruel, inhuman and degrading
treatment of detainees by U.S. soldiers in Iraq has focused attention
on the need for thorough and impartial investigations when there are allegations
of serious violations of international humanitarian law and human rights
law. With that in mind, we would like to draw your attention to two reports
Human Rights Watch published last year on possible wrongful or unlawful
use of force by U.S. soldiers in Iraq. The first, Violent
Response : The U.S. Army in al-Falluja, appeared in June 2003, and
the second, Hearts
and Minds: Post-war Civilian Deaths in Baghdad Caused by U.S. Forces,
in October 2003....
(...) Human Rights Watchs inquiry into the al-Falluja incidents
documents the apparent use of excessive force by U.S. soldiers on April
28 and 30, 2003, resulting in the deaths of twenty Iraqis and the wounding
of an estimated 70. After an in-depth investigation, including interviews
with Iraqi witnesses and the U.S. soldiers involved, as well as a detailed
site evaluation, Human Rights Watch believes that U.S. troops used automatic
machine gun fire in an indiscriminate and excessive manner against a crowd.
Witness testimony and ballistics evidence suggest that U.S. troops responded
with excessive force to a perceived threat.
(...) The report includes a number of cases in which U.S. forces appear
to have used excessive or indiscriminate force, resulting in civilian
deaths at checkpoints, during raids, or after U.S. soldiers have come
under attack.
During its research in Baghdad, Human Rights Watch confirmed the deaths
of twenty Iraqi civilians in legally questionable circumstances between
May 1 and September 30, 2003. Eighteen of these deaths are documented
in the report. In addition, Human Rights Watch collected data on civilian
deaths by U.S. forces from the Iraqi police, human rights organizations,
Western media and U.S military statements on the topic. In total, Human
Rights Watch estimates the U.S. military killed ninety-four civilians
in questionable circumstancesand all of these cases are listed with
names of victim, place of incident and date of death in an appendix. Human
Rights Watch did not verify each of these individual cases but, taken
as a whole, they reveal a pattern of alleged illegal deaths that merit
investigation.
(...) A central problem is the lack of accountability. According to CPA
Regulation Number 17, Iraqi courts cannot prosecute coalition soldiers,
so it is the responsibility of the participating coalition countries to
investigate allegations of excessive force and unlawful killings, and
to hold accountable soldiers and commanders found to have violated domestic
military codes or international humanitarian law. The
lack of timely and thorough investigations into many questionable incidents
has created an atmosphere of impunity, in which many soldiers feel they
can pull their triggers without coming under review."
"Dr.
Curtis F.J. Doebbler, avocat international des droits de l'homme"
Quelques mois plus tard, en fait dès la fin de septembre 2004,
le Dr. Curtis F.J. Doebbler (avocat du groupe de défense de Saddham
Hussein dirigé par l'avocat jordanien Mohammed Rashdan) écrira
à Washington:
"les Etats-Unis, la Grande Bretagne, l'Italie et la Communauté
Européenne, se refusent de reconnaître les lois internationales
concernant les droits de l'homme et les lois humanitaires pour le jugement
de Saddham Hussein : les lois internationales ne concernant pas les individus
mais les Etats".
Les délégations américaine, italienne, britannique
et européenne des Nations Unies refuseront, en effet, de se rendre
à New-York pour débattre de la question avec leurs homologues.
Le 4 octobre 2004, une lettre envoyée aux trente missions permanentes
des Nations-Unies insistera sur le fait que les détentions en Irak
étaient les fruits d'une invasion et d'une occupation illégales,
qu'au regard des normes internationales la détention en captivité
de l'ancien président Saddham Hussein était elle-même
illégale :
"October 12, 2004,
First and foremost, I respectfully draw your attention to the obligations
your government has as a State Party to the Third Geneva Convention as
well as under international human rights law, to take all necessary measures
to ensure the rights of prisoners of war.
Among these rights is the right of a prisoner of war to receive communications
from ones family and lawyers, the right to effective legal representation
by a lawyer, the right to know the charges against oneself, the right
not be charged for acts for which by law there was no criminal responsibility
at the time they were committed, and, most importantly, the right to a
trial before an independent and impartial court. Each of these rights
has been, and continues to be, violated. Moreover, the violations are
so serious that the damage has become irreparable and must have serious
consequences for any future trial.
I also respectfully remind you that under both well-established customary
international law and under article 42 of the Regulations annexed to the
Fourth Hague Convention on Land Warfare from 1907 the United States remains
the occupying power in Iraq. As is clear from article 42, occupation is
determined by a de facto evaluation of circumstances. Only an independent
government that has been chosen by the people of Iraqnot merely
by the occupying powercan bring the occupation to an end.
Moreover, the United States government undoubtedly remains the detaining
power over the prisoners of war who the undersigned represents. The alleged
transfer of authority over the prisoners of war that the occupying power
attempted to effect on 30 June 2004 was no more than a further attempt
to humiliate our clients in violation of the Third Geneva Convention.
As the United Nations Secretary-General has recently indicated and as
an overwhelming number of the worlds most senior international lawyers
have repeatedly confirmed for months, the United States use of force
against the people of Iraq is unequivocally an act of aggression and a
serious violation of international law.
It is, therefore, an eminent matter of international peace and security
that the rule of law be restored by your government taking all necessary
measures in fulfillment of its treaty obligations to ensure that at the
very least the rights of due process of persons suffering as a consequence
of the United States illegal action are guaranteed. Your failure
to act sends an unmistakable message to the international community that
the rule of international law is ineffective and that all legal means
of redress have been exhausted. I implore you not to continue to send
such a message.
I thank you for your attention and reiterate my respectful regards and
my trust that your country will take all necessary measures to ensure
respect for the rule of international law.
In on of the legal action that has been brought on behalf of the former
President, on 4 October 2004, the United States Supreme Court rejected
the former Presidents application to file for habeas corpus with
in forma pauperis status without an affidavit. The Court essentially stated
that the Legal Team must have access to their client to obtain his signature
on an affidavit, despite the fact that the United States government continues
to deny the Legal Team any access to their client. The
Court did not decide the motion to file in forma pauperis, nor the habeas
corpus application.
Dr. Curtis F.J. Doebbler, Washington "
"L'impossibilité
formelle et éthique du jugement de Saddham Hussein"
La seconde lettre du Dr. Curtis F.J. Doebbler datant du 20 janvier 2005
concernera essentiellement:
- l'impossibilité formelle et éthique du jugement de Saddham
Hussein,
- l'illégalité du système judiciaire irakien tant
au regard des normes juridiques nationales irakiennes qu'internationales,
- les conséquences de la présence militaire américaine
sur le système civil et pénal se traduisant, en fait, en
une impossibilité de justice ou en une justice partisane résolument
arbitraire.
Nous tenons, quelques jours après les élections nationales
et provinciales irakiennes (30.OI.O5), à en diffuser l'intégralité.
Nous ne pensons pas, par ailleurs (raison de l'insert de ces lettres),
que la situation judiciaire irakienne soit dissociable de la réalité
militaire d'occupation et de la phénoménale pression commerciale,
bancaire et financière américaine exercée par l'USTR,
l'OPIC, l'ABANA, Ex-Im Bank, l'USTAD sur la zone "Afrique du Nord-Moyen
Orient", les multinationales exploitant les "marchés
émergeants arabes", les Private Military Companies etc,..
(voir notre article "Le monde clos de la globalisation").
Nous diffuserons à ce titre, dans la seconde partie de cet article,
quelques documents publiés en juin 2004 par l'ambassade des Etats-Unis
au Japon, prouvant définitivement que l'intention de G.W. Bush
n'était pas de trouver et de détruire les armes de destruction
massive de Saddham Hussein, mais de renverser son gouvernement afin qu'il
n'y ait plus d'obstacle à la MEFTA : US-Middle East Free Trade
Aera (zone de libre-échange US au Moyen-Orient).
Seconde lettre de l'avocat international Curtis F.J. Doebbler :
"Finally, legal counsel for the President continue to dispute the
legitimacy of the Iraqi Special Tribunal for the following reasons :
1. The tribunal is the result of an illegal invasion of Iraq which unequivocally
violated international law, namely article 2(4) of the Charter of the
United Nations. Attempts to justify this use of force as somehow justified
by Iraqs reaction to UN Security Council resolutions are inconsistent
with statements of the majority of both the permanent members of the UNSC
and the total membership of this body and are devoid of any legal basis.
To satisfy basic principles of justice any court concerned with trials
in Iraq that have resulted from the United States illegal use of
force must be able and willing to try Americans who have committed
crimes against peace, including American President George W. Bush.
2. The tribunal is illegal because it is constituted outside the ordinary
Iraqi judicial and as the result of steps by the United States as the
occupying power in Iraq to interfere with the existing judicial power
in Iraq in a manner that renders it liable to violate international human
rights and humanitarian law. An occupying power is forbidden from destroying
the judicial of an occupied territory and replacing it with a judicial
with allegiance to itself that will not prosecute its own soldiers who
have violated international law. Nevertheless, the United States did just
this in vetting all Iraqi judges for their political opinions and affiliations
and removing
those judges who disagreed with the occupiers political opinion.
This action contravenes general international law that provides that an
occupation is not sovereignty and therefore prohibits the occupier from
changing the institutions of government when the changes contribute to
the violation of international law.
3. The extraordinary nature of the Iraqi Special Tribunal is evidenced
by the fact that it would have been illegal even under the Iraqi Administrative
Law of 8 March 2004, except for the special dispensation which is given
in that law. Despite the dispensation, however, the Special Tribunal does
not meet the minimum standards of international law required for a fair
trial and is thus illegitimate.
4. The Iraqi Special Tribunal does not meet the requirement of being a
competent, independent, and impartial tribunal. It is not competent because
it has been established by an occupying power in violation of international
law as an attempt to usurp the sovereignty of the Iraqi people. It is
not independent because it his been established by the United States as
the occupying power and not a sovereign Iraqi government and because it
lacks the authority and will to trial United States citizens who have
violated international law by illegally invading Iraq. It is not impartial
because the judges remain anonymous and faceless judges have
been held to be prima facie violation of the requirement of impartiality.
5. The Iraqi Special Tribunal also violates international law because
it denies defendants basic fair trial and due process rights. Defendants
have not been able to meet their lawyers in any meaningful way. Evidence
of torture and mistreatment of defendants has not been investigated. Defendants
have been denied facilities to prepare their defense. Defendants have
not been charged. Defendants have been denied access to any of the alleged
evidence against them. All of these failures constitute violations of
defendants rights.
Only a tribunal created by
international mandate and with truly impartial judges sitting can try
a head of state who has been captured pursuant to an illegal invasion
of his country. The Iraqi Special Tribunal is not such a tribunal and
constitutes a serious violation of international law.
At the end of December 2004, Mr. Ramsey Clark formally joined the defense
team efforts. He will be responsible for legal action taken in the United
States and contacts with the press in the United States. He will also
advise the legal team being assembled in Jordan under the auspices of
ISNAD.
On Saturday, 22 January 2005, at 7 p.m. EST, C-SPAN will carry a debate
between Mr. Michael Scharf and Dr. Curtis Doebbler about the legitimacy
of the trial of the Iraqi President in Iraq.
Dr. Curtis F.J. Doebbler, Washington"
"L'USTDA,
agence fédérale américaine, outil de pénétration
des nouveaux marchés, base tactique des accords de libre échange..."
"L'USTDA, agence
fédérale américaine (partisan du fédéralisme
et du légalisme irakien et iranien), outil de pénétration
des nouveaux marchés, base tactique des accords de libre-échange...",
dira le Dr. Askey (directeur de l'agence), requiert pour l'organisation
du système bancaire privé irakien le "poids politique",
historique et technique, de la Federal
Reserve Bank of New York, de l'Institute
of International Bankers, de Bankers Association of Foreign Trade,
du Business Council for Interational Understanding,
de l'Arab
Bankers Association of North America, du Département d'Etat,
de l'APEC
et de la CIA.
A ce titre, l'USTDA,
résolument opposée aux
intérêts de la classe ouvrière irakienne et au
socialisme arabe, est également une organisation vouée,
bien que n'apparaissant que peu sur la scène publique et les grands
médias, à la stratégie militaire d'occupation du
gouvernement Bush détruisant graduellement les ressources sociales
arabes avec le consentement des organisations économiques internationales.
L'USTDA agit bien
selon une stratégie d'intérêts à "sens
unique":
-celle des exportations américaines,
-celle du marché unique arabe,
-celle du "couloir sécurisé" : la
zone arabe (Afrique du Nord, Proche et Moyen-Orient),
-celle de la régulation de la politique monétaire et du
contrôle de la Banque Centrale d'Irak par un pool de banquiers privés
new-yorkais.
Un pool bancaire privé ayant la main mise sur les nouvelles législations
commerciales régulant l'export-import US, le duty-free, les contrôles
anti-corruption, la sécurisation anti-terroriste, la protection
de la propriété intellectuelle, la protection des investissements,
les accords de libre-échange.
Un pool bancaire privé qui contribuera à mettre en place
une substructure militaire et policière à l'aide d'une structure
politique fascisante et que dissimuleront parfaitement :
- les Free
Trade Agreements (FTAs) : US-israel, US-Jordanie, US-Maroc, US-Bahrain,
- les Trade
and Investment Framework Agreements (TIFAs) : US - Bahrain, Algérie,
Egypte, Tunisie, Arabie Saoudite, Koweit, Yemen, Emirats Arabes Unis,
Qatar...
"PMC
: Private Military Companies polyvalentes"
Rappelons ici que l'USTDA
s'illustrera en 2004 à tous les niveaux de l'économie (locale
et nationale) des pays pauvres dans le sillage des PMC
: Private Military Companies polyvalentes :
"sécurisation des entreprises, formation d'équipes
de surveillance, des polices, communication, transports de personnel,
d'armes, entrainement de troupes d'élite, construction de routes,
de bases militaires fortifiées, logistique, ravitaillement, antennes
médicales de campagne, etc,..."
Des compagnies militaires privées aux programmes alléchants,
certes, mais illégales au regard de
l'art.47 de la Convention de Genève prohibant le mercenariat.
Un Business global et local qui destabilisera Haïti, Panama, la Somalie,
le Sierra Leone, la Guinée équatoriale, la Bosnie-Herzégovine,
le Kosovo, la Croatie, la Slovénie, la Serbie-Monténégro,
la Hongrie, la Bulgarie, l'Albanie... une clef pour la nouvelle politique
commerciale de la Maison Blanche exigeant une "sécurisation"
constante des "zones à risques" que ne peuvent masquer
les accords de Dayton de 1995.
La nouvelle stratégie politique sécuritaire de la Maison
Blanche consistera bien à soumettre les micro-états aux
contrats d'Etat américains.
La compagnie militaire
privée Kellog Brown & Root (constructeur de Guantanamo),
filiale d'Halliburton, omniprésente dans les Balkans "sous
contrat avec le DoD -grâce notamment à Dick Cheney, ex-secrétaire
à la Defense, CEO d'Halliburton 1995-1999- signera en 1992 un contrat
de 3,9 millions de dollars avec le Pentagone pour rédiger, selon
ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists), un rapport
classifié sur le rôle que joueront (dans les années
1992-2000) les PMC en terme d'aide à la logistique militaire américaine
sur le terrain des guerres modernes.
Kellog Brown & Root (à l'époque Brown & Root) recevra,
cette même année 1992, un second contrat de 5 millions de
dollars pour réactualiser les données du précédent.
Sous l'influence de Dick Cheney, Kellog
Brow & Root (KBR) fournira entre 1995 et 1997 des soutiens logistiques
dans les Balkans, en fait, partout où l'armée américaine
sera, dans le prolongement des Accords
de Paix de Dayton qui mettront fin à la guerre dans l'ancienne
Yougoslavie.
Selon une enquête du General
Accounting Office (GAO) du Sénat américain, 2,2 milliards
de dollars de contrats d'Etat seront signés entre Kellog Brown
& Root et le DoD (Department of Defense)...".
Ce business républicain (l'ICIJ établira une liste de 3,061
contrats d'Etat passés avec 12 PMC depuis 1994, dont 2700 passés
avec Kellog Brown
& Root et Booz
Allen Hamilton) reconduira annuellement les contrats d'Etat via le
DoD, le Pentagone, la DIA, la CIA ou via le Foreign
Military Sales Program (FMS), cette fois-ci sans licence d'Etat.
L'opportunité du FMS-P constituera, à ce titre, un véritable
"couloir de la mort" pour les petites nations, un marché
de près de 300 milliards de dollars entre 1995 et 2002.
Citons parmi les principaux protagonistes : Sayeret Group-Nevada,
Pistris Inc.-Massachussetts, Trojan
Securities International- Arkansas, Blackwater
Lodge- Caroline du Nord, Vinnell
Corp-Virginie, MPRI-Virginie, DynCorp-Virginia,
Ground Zero USA- Alabama...
Rappelons, ici, que l'accès, sans autorisation ou licence d'Etat,
au
marché américain FMS de l'armement de guerre neuf et d'occasion
concernera la demande régulière de 110 pays et bien entendu
d'une nuée de "sociétés" relevant toutes
de l'art.47 de la Convention de Genève sur la prohibition du mercenariat.
Ces sociétés liées ou non à des groupes politiques
seront bien évidemment connues des services spéciaux: FBI,
CIA, NSC, NSA/CSS, BIR, DHS, C.O.....
Rappelons encore, bien que le département américain de la
Défense insiste en occident sur l'omnipotence de la CIA, de la
NSA ou du FBI, qu'il existe pas moins de
200 services ou groupes spéciaux civils et militaires aux Etats-Unis
(incluant les services spéciaux des douanes).
L'objet de chacun concernera aussi bien le contre-espionnage, la lutte
contre le terrorisme que le "traçage" des ventes d'armes
sans licence (FMS)...
La plupart des entreprises concernées par ces structures nationales
et internationales seront des
sociétés para-militaires (PMC) parfois liées, comme
Ground Zero USA en Alabama, à des groupes terroristes comme al-Qaeda,
ou à des sympathisants : John Allen Mohammed ? Zain-ul-Albidin
? James Ujaama ?... entrainés au combat sur le sol américain
??
L'US
Trade and Development Agency, sous la direction de "la dame de
fer Askey", s'illustrera également sur le terrain des TIFA's,
des FTAs et des QIZs (Qualified Industrial Zones, Israel, Egypte), main
dans la main avec l'EX-Im
Bank of United States- qui coiffe les exportations américaines
sous la direction de Philip
Merrill, ex-secrétaire général-adjoint de l'OTAN
entre 1990 et 1992, ex-conseiller au sous-secrétaire à la
politique de Défense américaine :
"... au Bangladesh (Broadband Network Buildout Project, telecoms),
au Yemen (Marib Oil Refinery Expansion), au Maroc (Convention Center,
étude de l'influence de l'European-Morocco Association Agreement
sur les relations commerciales entre les USA et le Maroc, introduction
de l'ONAREP aux normes pétrolières internationales), au
Pakistan (Desalination Plant, Cablage fibre optique au Flag Global Network),
au Sri Lanka (Container Security Initiative-US Customs and Border Protection),
en Inde (Gas Transmission Pipeline Project-GAIL, 7900km, NDPL-Distribution
Automation Project-electricity, Tamil Nadu Sub-Sovereign Finance for Water
and Sanitation Infrastructure), en Indonésie (Air Communication-APEC
Transportation Ministerial)... en Russie (Internet Based-Government Procurement
System)...."
Fin de la partie I
....................................
[ IRAK, 17 JUIN 2004 : USTDA, Ex-Im
Bank, Private Military Companies... ou la liberté de commercer
avec la guerre, Partie 2 ]
home : linked222.free.fr
|